Neobično

Prvi put ikada u svijetu: Pilot spustio avion na heliodrom Burj Al Arab Jumeirah

Poljski pilot Luke Czepiela proveo je život pomičući granice u avijaciji, a u jutro 14. marta u 6:58, dodao je još jedan podvig svojoj karijeri postavši prva osoba u istoriji koja je sletjela avionom na heliodrom na vrhu legendarnog Burj Al Arab Jumeiraha u Dubaiu.

Sutra.ba

Prvak u zračnim utrkama, 39-devetogodišnji Czapiela, imao je na raspolaganju samo 27 metara da zaustavi svoju letjelicu STOL koju je izradio CubCrafters, a postigao je to u još manje - 20,76 metara. Spektaklu je doprinio i uzbudljivi polet kada se slaveći vinuo u zrak.

"Da budem iskren, nisam mogao biti sretniji! Dvije godine u izradi, treći pokušaj slijetanja danas i sve je bilo savršeno. Uspjeli smo postaviti avion na heliodrom 212 metara iznad zemlje, na najlegendarnijoj, najljepšoj zgradi na svijetu. Najbolji dio nakon slijetanja bilo je polijetanje, jako sam se zabavio kad sam spustio letjelicu s neba i zaronio gotovo do plaže." – otkriva Czepiela.

Iako je letjelica posebno napravljena za nagla slijetanja u uobičajenim okolnostima, slijetanje aviona na platformu podignutu 212 metara u zrak na vrhu zgrade od 56 spratova i bez vizuelnih znakova koji bi ga vodili, čini Czepielino slijetanje istinski izvanrednim podvigom.

Czepiela je otkrio: "Najveći izazov bio je nedostatak vanjskih referentnih tačaka, koje obično imamo u zračnoj luci gdje imate stotine metara piste."

Luke Czepiela pripremao se za ovaj trenutak od 2021. sa 650 probnih slijetanja na tlo – u Poljskoj, SAD-u i Dubaiju – jačajući svoje samopouzdanje da u utorak sleti na heliodrom. Objasnio je: "Inače kad prilazim pisti, vidim koliko sam visoko iznad nje i mogu lako kontrolisati putanju prilaza. Danas je heliodrom nestao iznad nosa aviona i moja periferija se smanjila. Morao sam se osloniti na iskustvo i instinkte kada mi je i zadnjih nekoliko referenci nestalo iz vidokruga, ako sam želio stati prije nego što ostanem bez prostora."

Czepielino slijetanje nije prvi put da je hotel u obliku jedra bio poprište impresivnog podviga. Prvaci Roger Federer i Andre Agassi igrali su ovdje tenis 2005. godine, a 2013. David Coulthard izvodio je „krofne“, driftajući u bolidu Formule 1.

Škotski vozač Coulthard, 13-struki pobjednik F1 Grand Prixa, rekao je: "Želim čestitati Lukeu što mi se pridružio kao jedine dvije osobe koje rade „krofne“ na heliodromu Burj Al Arab. Kakav nevjerojatan prizor vidjeti ga kako slijeće avionom!"

Czepielu je na heliodrom vodio poznati američki avioinženjer, proizvođač i konstruktor aviona Mike Patey, koji je modificirao Czepielin avion s timom proizvođača CubCrafters. Patey i CubCrafters napravili su niz izmjena, smanjujući težinu aviona na 425 kilograma, premještajući glavni spremnik goriva u stražnji dio aviona kako bi se omogućilo agresivnije kočenje i dodavanje dušika za povećanje snage za Czepielin sekundarni izazov – polijetanje s helidroma.

“Na početku, naš najveći izazov bio je smanjenje težine,” prisjetio se Patey. “Svaka masa u pokretu želi se nastaviti kotrljati i da je nismo mogli zauistaviti, Luke bi izletio s druge strane zgrade. Ali lakši avion također znači da ga vjetar više baca uokolo, a vi imate manje kontrole. U ovom okruženju – s visokom zgradom koja strši uz heliodrom – čudne struje vjetra idu preko vrha i oko njega. Željeli smo lijep čeoni vjetar koji bi pomogao pri slijetanju, ali ne previše. Bio je ovo zaista jedinstven izazov. To je stvar ljubavi i mržnje."

Drugi izazov dana, polijetanje u prostoru veličine teniskog terena značio je da Czepiela treba rješenje male težine, a velike izlazne snage.

“Dodali smo spremnike dušika kako bismo dobili puno snage bez velike težine. Ovo gorivo ubrzava izgaranje u motoru, tjerajući njegove cilindre da brže ubrzavaju. Carbon Cub je pravi avion za ovaj projekt, ali nam je trebala prava osoba da njime upravlja. A postoji samo par ljudi na svijetu koji su to mogli pokušati. Luke je bio pravi izbor.” Patey je nastavio.

Svojim letom Czepiela je dodao još jedno poglavlje legendarnom heliodromu. "Kada sam stigao do aviona i počeo vježbati uz slab vjetar, osjećao sam se tako samopouzdano, osjećao sam se tako dobro. Upravo sam pustio muziku u kacigi i Mike je rekao čarobne riječi 'vjetar je stabilan u sedam (čvorova)', a ja sam rekao 'ok, spustimo ovu bebu na podlogu'. Kada je sve završilo, nisam se mogao zaustaviti. Trčao sam, vikao sam i svi su se grlili. Sletjeli smo avionom na heliodrom na vrhu Burj Al Araba! Imam previše emocija da bih vam dao tehničke detalje. Spustili smo avion na heliodrom!"

Czepiela je želio biti pilot od kad je bio dijete, a sada ima svoje mjesto u istoriji sa podvizima koji uključuju slijetanje na poljski mol Sopot, najduži drveni mol u Europi.

Zaključio je: "Od prvog dolaska ovdje u Burj Al Arab prije gotovo dvije godine postavili smo plan kako to učiniti, a sada smo dovršili plan i svako je odigrao svoju ulogu tačno kako je planirano. Osjećam se super, nema druge riječi da to opišem!"